Hoe zit het online gedrag van consumenten in elkaar?

Door de opkomst van het internet en daarbij bijvoorbeeld online shoppen, speelt de consumentenmarkt zich meer en meer online af. Als producent of ondernemer probeer je jouw producten of diensten dus online te adverteren om klanten te binden. Er zijn veel verschillende manieren om de consument naar jouw website te halen, zoals onder andere het gebruik van links, advertenties of samenwerkingen. Het gedrag van consumenten is dus goed te beïnvloeden voor jou als ondernemer, maar als dit proces lastig of tijdrovend is kan je altijd Google Ads uitbesteden. Dan zorgen specialisten ervoor dat je jouw website meer bezoek van klanten krijgt.

Het contact met de consument

Een manier om dus invloed uit te oefenen op de consument is door ze te overtuigen op jouw site of link te laten klikken, mogelijk via het inschakelen van een Google Ads specialist. Maar hoe overtuig je ze dan? Er bestaan vier algemene situaties waarin de consument over het algemeen wordt beïnvloedt, namelijk voor de aankoop, tijdens de aankoop, tijdens het gebruik en na de aankoop. Het is belangrijk om in eerste instantie een klant weten te strikken, het is daarbij belangrijk dat je op een goede manier communiceert met de klant en je product goed aanprijst. Na de aankoop is er nog een moment van communicatie, waarbij je de klant op de juiste manier moet ‘afdanken’. Wanneer je dit doet vergroot je de kans dat de consument in de toekomst terugkomt en je dus vaste klanten bindt.

Het gedrag van de online consument

De online consument ziet tijdens het surfen op het internet waarschijnlijk tientallen verschillende advertenties langskomen. De kans is dan dus ook groot dat de meeste advertenties na een tijdje niet eens meer op zullen vallen. Daarom is het belangrijk dat de consument persoonlijk aangesproken wordt en dit ook doorheeft. Een eerste onderdeel wat hierbij kan helpen is een goede lay-out. Wanneer je op jouw site of advertentie een aansprekende lay-out gebruikt, zal de aandacht van de consument sneller getrokken worden. Daarnaast is het verstandig vooral te adverteren op sites waar veel mensen binnen jouw doelgroep zich bevinden, zodat de mensen die de boodschap zien er relatief vaker interesse in zullen hebben.